آب درمانی چیست؟
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

فواید آبدرمانی بسته به صنعت و کاربرد ، بعضی از آنها ممکن است از این درمان ها به عنوان آب درمانی ، آب درمانی یا هیدروپاتی نیز نام ببرند.

کاربردهای زیادی برای انواع مختلف آب درمانی وجود دارد ، از جمله درمان درد مفاصل فواید آبدرمانی با تمرینات آبی و کاهش استرس عضلانی با دوش آب سرد یا گرم.

افراد همیشه باید قبل از افزودن هیدروتراپی به یک برنامه درمانی ، با پزشک یا فیزیوتراپیست در میان بگذارند.

آب درمانی چیست؟
مردی در مخزن آب درمانی با خندهدر Pinterest به اشتراک بگذاریدتصویر اعتباری: Kolostock / گتی ایماژ

آب درمانی به استفاده از آب به عنوان درمان به هر شکل گفته می شود. فواید آبدرمانی به عنوان مثال ، ممکن است به عنوان یک درمان برای مسائل موقت مربوط به پوست ، مانند سوختگی و زخم های سپتیک ، یا برای بیماری های مزمن سلامتی ، مانند آرتروز و فیبرومیالژیا عمل کند.

در آب درمانی از آب گرم یا سرد استفاده می شود ، فشار و جریان آب در بین تیمارها متفاوت است. هدف کاهش علائم جسمی و روانی است.

برخی از روش های هیدروتراپی به راحتی نشستن در حمام گرم است که افراد می توانند فواید آبدرمانی در خانه انجام دهند. سایر اقدامات شامل مکانها یا تجهیزات ویژه ای مانند سونا سرد است.

مکانها و تجهیزات احتمالی آب درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مخازن فیزیوتراپی
  • استخرهای شنا
  • آبگرم گرداب
  • وان های آب گرم
  • سونا
  • دوش گرفتن
  • حمام

روش استفاده از هر کدام فواید آبدرمانی بسته به هدف درمان و پزشک بسیار متفاوت خواهد بود.

 
 
منبع اخبار پزشکی امروز
ویروس نیل غربی: تجزیه و تحلیل منحصر به فرد در مورد آب و هوا و سلامت

اخبار پزشکی امروز تحلیل می کند که چگونه تغییرات دما فواید آبدرمانی و بارش در طول زمان بر اپیدمیولوژی ویروس نیل غربی تأثیر گذاشته است.

الان برو
 
 
آبدرمانی دیسک کمر ممکن است مجموعه ای از مزایا را فراهم کند ، از جمله:

کاهش درد

در یک بررسی مشخص شد که اسپا درمانی فواید آبدرمانی با استفاده از آب گرم در افراد مبتلا به بیماری های مزمن سیستم اسکلتی عضلانی و بافت های همبند تأثیر قابل توجهی در تسکین درد دارد.

آب گرم ممکن است علائم درد را کاهش دهد ، عضلات را شل کند و جریان خون را افزایش دهد و باعث کاهش درد در ناحیه شود.

بهبود سلامت روان

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) توجه داشته باشید که فعالیت های فواید آبدرمانی مبتنی بر آب در بهبود سلامت روانی در برخی از افراد. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است دریابند که ورزش در آب باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود .

بعلاوه ، بسیاری ممکن است دریابند که شنا روحیه آنها را بهبود می بخشد و از طریق ورزش باعث از بین رفتن تنش می شود.

علائم آرتروز

افراد مبتلا به انواع آرتروز ممکن است از هیدروتراپی نیز بهره مند شوند. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز در زانو پس از 8 هفته ورزش در آب ، نشانگرهای درد و عملکرد زانو را بهبود بخشیده اند.

مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید که در حین ادامه داروی فواید آبدرمانی خود به ورزش آبی با شدت متوسط ​​روی می آورند ، در مارکرهای این بیماری از جمله استرس اکسیداتیو پایین تر بهبود دارند .

تاثیر کم

یکی از مزایای اصلی تکنیک های آب درمانی ، مانند ورزش های آبی ، تأثیر بسیار کم آنهاست.

افراد می توانند این کارها را در آب انجام دهند بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل خود وارد کنند. در نتیجه ، افراد می توانند به یک برنامه تمرینی پایبند باشند و درعین حال علائمی مانند درد را کاهش دهند.

آرامش

بسیاری از اشکال آب درمانی نیز از نظر جسمی و روحی به آرامش کمک می کنند  فواید آبدرمانی . آب گرم ممکن است به کاهش تنش در ماهیچه ها کمک کند در حالی که باعث آرامش خاطر می شود.

در حال بهبودی از تمرینات

گاهی اوقات ورزشکاران از اشکال مختلف آب درمانی استفاده می کنند که در آن بین آب گرم و سرد جایگزین می شوند. بسیاری احساس می کنند که این نوع آب درمانی با کنتراست به آنها کمک می کند تا از تمرینات سخت بهبود یابند و از بروز درد عضلانی با تاخیر جلوگیری کنند .

بارداری و آب درمانی

آب درمانی ممکن است به دردهای عمومی که بارداری می تواند ایجاد کند کمک کند. برخی از افراد ممکن است برای کاهش درد و ایجاد آرامش ، اشکال آب درمانی را هنگام زایمان در آب انتخاب کنند.

تحقیقات در مورد مزایا و کاربردهای آب درمانی در حال انجام است. هنوز فقدان شواهد فواید آبدرمانی برای تأیید برخی ادعاهای مربوط به بهداشت آب درمانی وجود دارد.

 
 
 
خبرنامه اخبار پزشکی امروز
در جریان باشید. خبرنامه رایگان روزانه ما را دریافت کنید

هر روز انتظار بهترین مطالب برتر و عمیق با پشتوانه علمی را داشته باشید. ضربه بزنید و کنجکاوی خود را راضی نگه دارید.

 

حریم خصوصی شما برای ما مهم است . هرگونه اطلاعاتی که از طریق این وب سایت فواید آبدرمانی به ما ارائه می دهید ممکن است توسط ما در سرورهای واقع در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا قرار گیرد. اگر موافق چنین جایگاهی نیستید ، اطلاعات را ارائه ندهید.

 
انواع

یک پزشک ، یک فیزیوتراپیست یا یک پزشک بهداشتی جایگزین می تواند بسته به اهداف بهداشتی فرد ، در مورد بهترین نوع آب درمانی توصیه کند.

ورزش در آب

ورزش در آب ، نوعی فعالیت بدنی با تأثیر کم است که به طور معمول در استخر با استفاده از تجهیزات ویژه انجام می شود. این به افراد امکان می دهد بدون تحمل فشار زیاد به مفاصل ، عضلات را کار کرده و ضربان قلب را افزایش دهند.

این برنامه های ورزشی مناسب برای افراد مبتلا به آرتروز یا فیبرومیالژیا و افراد مسن که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سقوط قرار بگیرند و یا اینکه در محیط کم اثر راحت تر کار می کنند مناسب است.

حمام آب گرم

خیساندن در حمام آب گرم نوعی آب درمانی است. همچنین ممکن است فرد برای تقویت فواید آبدرمانی حمام نمک و مواد معدنی ، روغنهای اساسی یا مواد دیگری اضافه کند.

حمام صندلی

حمام نشسته حمام کم عمق با استفاده از آب گرم یا آب سرد است. پزشکان ممکن است برای تسکین مسائلی مانند گرفتگی یا بواسیر ، وان های سیتزی را توصیه کنند.

بسته بندی ، کمپرس و محل سکونت

بسته بندی و کمپرس با استفاده از آب گرم ، گرم یا سرد نیز نوعی آب درمانی است. این موارد ممکن است باعث تسکین هدفمند علائم خفیف و درمان پشتیبانی شوند.

سونا

بسته به تعریف ، سونا ممکن است شامل سونای گرم و مرطوب و سونای خنک یا یخچال باشد. این شامل نشستن در یک اتاق با دمای خاص با هوای مرطوب یا خشک است.

مدار درمانی آب

مدار درمانی آب یا هیدروتراپی متضاد شامل چندین شکل مختلف آب درمانی یکی پس از دیگری است ، به طور کلی بین آب گرم و سرد متناوب می شود تا گردش خون تقویت شود و علائم کاهش یابد.

مدار ممکن است بسته به پزشک و شخصی که تحت درمان است بسیار  فواید آبدرمانی متفاوت باشد ، اما می تواند شامل روش های مختلفی از جمله:

  • حمام گرم
  • سونا مرطوب یا خشک
  • غوطه وری سرد
  • حمام خنک

درمان های غوطه وری

درمان های غوطه وری به مواردی گفته می شود که فردی برای تسکین در آب غوطه ور می شود. آنها عبارتند از:

  • حمام گرم
  • حمام خنک
  • غوطه وری سرد
  • حمام بنشینید
  • وان های آبگرم با ماساژ جت
  • حمام گرداب
 
خلاصه

آب درمانی ممکن است به عنوان درمان مکمل درمان استاندارد کاربردهای مختلفی داشته باشد.

روشهای آب درمانی آرامش بخش ، مانند سونا و حمام پا ، می توانند به کاهش استرس کمک کنند و به فرد اجازه دهند تا علائم دردناک را آرام کند یا تسکین دهد.

در هر حالت ، هنوز مهم است که با یک پزشک کار کنید تا مناسب ترین روش ها را برای فرد تعیین کنید.

تبلیغات
 

انواع و فواید آبدرمانی

15 روش درمانی مبتنی بر آب که در طب سنتی و جایگزین مورد استفاده قرار می گیرند

زن در حال غسل دادن
گودلوز / گتی ایماژ
فهرست مطالب
  • تاریخچه آب درمانی
  • اصول
  • انواع
  • شواهد بالینی
  • موارد احتیاط

آب درمانی عبارت است از استفاده از آب ، هم در داخل و هم در خارج و در دماهای مختلف فواید آبدرمانی ، برای اهداف بهداشتی. آب درمانی که به عنوان آب درمانی یا "آب درمانی" نیز شناخته می شود ، شامل درمان های درمانی مانند سونا ، حمام بخار ، حمام پا ، کنتراست درمانی ، وان حمام و پاک سازی روده بزرگ است.

اگرچه برخی از روشهای هیدروتراپی معمولاً در روشهای طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد ، برخی از روشهای هیدروتراپی وجود دارد که توسط علم پشتیبانی نمی شوند و محدود به علم شبه هستند .

 

تاریخچه آب درمانی

فرهنگ ها در سراسر جهان از حمام های رومی گرفته تا چشمه های آب گرم معدنی برای درمان انواع نگرانی های بهداشتی از آب برای قرن ها استفاده کرده اند.

 

پدر سباستین کنیپ ، راهب باواریایی در قرن نوزدهم ، به عنوان پدر آب درمانی مدرن شناخته می شود. استفاده از Kneipp از آب سرد و گرم متناوب ، که آب درمانی با کنتراست نامیده می شود ، امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 1

در همان دوره ، وینسنت پریسنیتس اولین کلینیک آب درمانی را در گروفنبرگ ، آلمان به عنوان بخشی از یک جنبش بزرگتر از طبیعت گرایی تأسیس کرد ، که شامل خوردن فقط غذاهای درشت و مقدار زیادی آب بود. 2

 

اندکی پس از آن ، آب درمانی و شیوع طبیعت گرایی به ایالات متحده گسترش یافت ، جایی که جان هاروی کلوگ از محبوبیت غلات Kellogg قصد داشت به طور علمی فواید آن را در Battle Creek Sanitarium در میشیگان ثابت کند. کلوگ علاقه خاصی به پاکسازی روده بزرگ داشت . 3

آب درمانی در اروپا ، آسیا و مناطقی از ایالات متحده آمریکا محبوب است (از جمله چشمه فواید آبدرمانی های Saratoga در نیویورک که اغلب فرانکلین دلانا روزولت در آن رفت و آمد می کرد) ، جایی که مردم به طور منظم "چشمه های آب معدنی را" می گیرند.

 

اصول

به گفته طرفداران آب درمانی ، آب سرد و گرم باعث تغییرات فیزیولوژیکی می شود که برای سلامتی انسان مفید است. در میان آنها:

 
  • آب گرم باعث گشاد شدن رگ های خونی سطحی ، فعال شدن غدد عرق ، شل شدن مفاصل و دفع مواد زائد سمی از بافت ها می شود.
  • آب سرد باعث انقباض رگهای خونی سطحی می شود و جریان خون را از منطقه آسیب دیده دور می کند تا التهاب را تسکین دهد 4

غوطه ور شدن بدن در آب با مقابله با نیروی جاذبه و کاهش فشار بر روی مفصل یا به طور کلی بدن ، درد مفاصل و آسیب عضلانی را تسکین می دهد. 4

وسایل مختلفی برای تحویل آب درمانی استفاده می شود ، از جمله مخازن غوطه وری تمام بدن فواید آبدرمانی ، وان های مخصوص بدن ، حمام های گرداب ، و بسته بندی آب سرد و گرم (کمپرس).

 

انواع

آب درمانی اغلب در مراکز بهداشتی ، آبگرم و کلینیک های فیزیوتراپی و حتی در خانه انجام می شود. انواع متداول آب درمانی عبارتند از:

  • ورزش های آبی : ورزش در استخر آب گرم یا خنک به شما امکان می دهد با مقاومت و فشار کمتری روی مفاصل ورزش کنید. این می تواند برای افراد کمردرد ، آرتروز ، چاقی ، سن بالا یا ناتوانی جسمی مفید باشد.
  • بالن درمانی: تصور می شود که خیساندن در آبهای غنی از مواد معدنی یا چشمه های آب گرم معدنی فواید درمانی دارد. شناخته شده به عنوان درمان با آب ، عمل به آرتریت درمان، کمر درد، اختلال عملکرد ایمنی بدن، و گفت: فیبرومیالژیا ، در میان دیگران. 5
  • آب درمانی روده بزرگ : همچنین به عنوان پاکسازی روده بزرگ یا آبیاری شناخته می شود ، این عمل شامل شستشوی مدفوع از روده بزرگ است ، که طرفداران ادعا می کنند می توانند به پاکسازی سموم و بهبود سلامت کمک کنند.
  • کمپرس : این شکل از آب درمانی شامل بسته بندی حوله های آغشته به آب گرم یا خنک روی بخشی از بدن برای افزایش گردش خون یا کاهش التهاب است. مواد معطر اغلب برای اهداف مختلف درمانی به این مواد اضافه می شوند.
  • هیدروتراپی با کنتراست : همچنین به عنوان درمان مدار آب شناخته می شود  فواید آبدرمانی و شامل غوطه وری متناوب در آب سرد و گرم برای درمان درد مزمن یا تقویت تخلیه لنفاوی است (در نتیجه سموم از سیستم ایمنی بدن خارج می شود ).
  • مخازن شناور : همچنین به عنوان مخازن جدا یا مخزن غوطه وری شناخته می شود ، این عمل شامل شناور کردن در بالای یک استخر کم عمق از آب شور در یک مخزن مهر و موم شده و تاریک است. گفته می شود انجام چنین کاری باعث تسکین استرس و اضطراب ، بهبود خواب و آرامش عضلات می شود.
  • حمام پا : خیساندن پاها می تواند تورم و درد را پس از یک روز طولانی روی پاها کاهش دهد. اما ، همچنین می تواند برای نرم کردن بافت قبل از درمان آبگرم پا مورد استفاده قرار گیرد حتی برخی از افراد ادعا می کنند که حمام های غذایی می توانند گردش خون را متعادل کرده و گرفتگی در سر ، ریه ها و اندام های لگن را کاهش دهند.
  • شعله ور شدن گرم : گفته می شود استفاده از کمپرس گرم یا بطری آب گرم روی سینه علائم حاد سرماخوردگی یا برونشیت را تسکین می دهد.
  • حمام یخی : در بین ورزشکاران محبوب است ، حمام های یخی شامل خیساندن در یک وان آب بین 45 F و 65 F برای سرعت بخشیدن به بهبودی از آسیب دیدگی یا ورزش شدید است. حمامهای یخی که به عنوان غوطه وری در آب سرد نیز شناخته می شوند ، به طور فزاینده ای با سرما درمانی جایگزین شده اند ، که بدن را در معرض فواید آبدرمانی انفجارهای کوتاه هوا تا -280 درجه فارنهایت قرار می دهد. 6
  • سونا : سونا نوعی آب درمانی است که در آن هوای خشک و گرم باعث تعریق برای آزاد سازی سموم ، سوزاندن کالری ، شل شدن عضلات و بهبود کیفیت پوست می شود.
  • حمام نشسته : یک حمام Sitz شامل نشسته وان آب به شرایط درمان موثر بر مناطق مقعد، مقعد، و یا تناسلی می شوند. از حمام Sitz معمولاً برای بواسیر ، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و شکاف مقعدی استفاده می شود .
  • حمام بخار : حمام بخار شامل اتاق هایی است که با کمک گرم و مرطوب پر شده اند و طرفداران ادعا می کنند می توانند مزایای سونا را تقویت کنند. حمام ترکی نوعی استحمام بخار است که رطوبت و دمای پایین تری را به کار می گیرد. 7
  • حمام های درمانی : حمام های درمانی شامل خیساندن در وان آب گرم برای درمان بیماری های پوستی فواید آبدرمانی ، مشکلات مفصلی یا استرس عاطفی است. مواد افزودنی معمولا استفاده می شود، از جمله سولفات منیزیم ، روغن آروماتراپی ، نمک دریای مرده ، و گیاهان. حمامهای گل و لای نوعی استحمام درمانی است.
  • واتسو: این یک روش ماساژ جایگزین است (که از کلمات "آب" و "شیاتسو" ساخته شده است ) که در آن یک درمانگر ماساژ را انجام می دهد در حالی که شما در استخر آب گرم به راحتی شناور هستید.
  • گرداب آب درمانی : به جای غرق اندام یا بدن در آب هنوز هم، یک گرداب است گفت: به ارائه مزایای اضافی، از جمله افزایش گردش خون و ترمیم بافت بهبود یافته پس از سوختگی، زخم، و یا دیگر صدمات پوستی. 8
 
 

شواهد بالینی

اگرچه بسیاری از ادعاهای مربوط به بهداشت آب درمانی پشتیبانی نمی شوند (و بسیاری از آنها دور از ذهن است) فواید آبدرمانی ، اما تحقیقات بیشتری در مورد انواع دیگر پشتیبانی می شود. این امر به ویژه در مورد شرایطی مانند آرتروز و استفاده از آب درمانی در میان درمانگران ورزشی صدق می کند .

 

آرتروز

در مطالعه ای که در توانبخشی بالینی  در سال 2018 منتشر شده است ، محققان اثربخشی جلسات ورزش آبزیان دو بار در هفته و آموزش گروهی یک بار در هفته در افراد مبتلا به آرتروز زانو را مقایسه کردند . پس از هشت هفته ، افرادی که به ورزش های آبی مشغول بودند ، در مقایسه با افرادی که شرایط خود را مدیریت می کردند اما به درمان با آب درمانی نپرداختند ، درد را کاهش داده و عملکرد مفصلی را بهبود می بخشند. 9

طبق یک بررسی 2016 که در Cochrane Database of Systematic Review منتشر شده است ، ورزش در آب ممکن است فواید آبدرمانی باعث بهبود درد ، ناتوانی و کیفیت زندگی در افراد مبتلا به آرتروز زانو یا مفصل ران شود ، اما مزایای آن معمولاً کوتاه مدت است. 10

 

روماتیسم مفصلی

طبق مطالعه ای که در سال 2017 در مجله بین المللی بیماری های روماتیسمی انجام شده است ، در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید ، در صورت استفاده از ترکیب با داروهای تجویز شده ، آب درمانی ممکن است نتایج را بهبود بخشد .

 

برای این مطالعه ، نیمی از شرکت کنندگان هیدروتراپی با داروهای آرتریت روماتوئید دریافت کردند ، در حالی که نیمی دیگر تنها با داروها درمان شدند. پس از 12 هفته ، گروه دریافت کننده آب درمانی سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و استرس اکسیداتیو را کاهش دادند ، که نشان می دهد پیشرفت بیماری کند شده است. 11

 
 

بازیابی ورزش

غوطه وری در آب سرد و آب درمانی با ماده حاجب ممکن است بهبودی بدنبال ورزش و فعالیت بدنی شدید را بهبود بخشد ، پیشنهاد می کند در سال 2017 مطالعاتی در مجله تحقیقات فواید آبدرمانی قدرت و تهویه مطبوع انجام شود .

 

طبق این تحقیق ، غوطه وری در آب سرد باعث بهبودی در ورزشکاران بعد از 24 ساعت می شود که با زمان فواید آبدرمانی دو سرعت و عملکرد پرش اندازه گیری می شود. به طور مشابه ، ورزشکارانی که تحت درمان با آب حاجب قرار گرفتند پس از 48 ساعت در مقایسه با افرادی که این کار را نکردند بهبودی بهتری را تجربه کردند.

 

با این حال ، هیچ یک از روش های آب درمانی درک بهبودی در بین ورزشکاران را بهبود نمی بخشد ، به این معنی که علائم گزارش شده کم و بیش یکسان هستند. 12

 
 

موارد احتیاط

آب درمانی ممکن است برای همه مناسب نباشد. قرار گرفتن در معرض سرمای ناگهانی یا گرمای طولانی فواید آبدرمانی مدت می تواند اثرات سوئی بر سیستم قلبی عروقی بگذارد. خیساندن طولانی مدت می تواند منجر به پیری پوست و عفونت شود.

 

به همین ترتیب ، پاکسازی روده بزرگ می تواند در صورت استفاده بیش از حد ، فلور طبیعی باکتری در روده تحتانی و همچنین تعادل الکترولیت ها را در بدن مختل کند .

 

ممکن است در افرادی که دارای شرایط سلامتی زیر هستند ، از هیدروتراپی اجتناب شود یا با احتیاط استفاده شود:

 
  • بیماری قلب و عروقی
  • فشار خون بالا
  • سرماخوردگی ، آنفولانزا یا سایر عفونت های تنفسی
  • تب شدید
  • بی اختیاری
  • بیماری کلیوی
  • ترومبوز
  • عفونت های پوستی
  • سرطان
  • حاملگی 6
 

همیشه قبل از استفاده از هر نوع روش آب درمانی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

کلمه ای از ویلول

آب درمانی دسته وسیعی از تکنیک های درمانی است که بعضی از آنها بخشی از فرهنگ نامه فواید آبدرمانی پزشکی مدرن هستند و برخی دیگر که نیستند. کسی که ادعا می کند آب درمانی می تواند یک بیماری یا بیماری را "درمان" کند ، تحت تأثیر قرار نگیرد.

 

آب درمانی گاهی اوقات می تواند درمانی باشد ، اما هرگز درمانی برای هیچ بیماری پزشکی فواید آبدرمانی در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان جایگزینی برای مراقبت های پزشکی استاندارد استفاده شود.

 
این صفحه به شما کمک کرد؟
 
 
 
 
 




:: بازدید از این مطلب : 5656
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : محمد سبز
ت : سه شنبه 7 بهمن 1399
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی